Advertisement
ΑΡΧΗΓΟΣ ΓΕΑ

ImageΈτοιμη η Ελλάδα να βγει για νέο τζετ εκπαιδευτικό

Ο ΑΝΤΙΠΤΕΡΑΡΧΟΣ Γ. ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ ΣΤΟ «Θ»

Με το κύρος των λόγων του αρχηγού του ΓΕΑ επιβεβαιώθηκε δημοσίευμα του «Θ» στις 21 Νοεμβρίου για το νέο τζετ εκπαιδευτικό, που θα αντικαταστήσει τα Τ-2. Χθες ο αντιπτέραρχος Γεώργιος Αυλωνίτης είπε στο γράφοντα πως «είμαστε έτοιμοι να βγούμε για αγορά νέου εκπαιδευτικού. Έχουμε προϋπολογίσει τα χρήματα που περιλαμβάνονται στο νέο ΕΜΠΑΕ (σ.σ. 5ετές εξοπλιστικό πρόγραμμα). Ο διαγωνισμός θα βγει όταν η πολιτική ηγεσία μάς δώσει το «πράσινο φως». Ο ορίζοντας για τα Τ-2 είναι το 2010. Αν δεν πάρουμε νέο εκπαιδευτικό, θα πρέπει να στέλνουμε στο εξωτερικό τους εκπαιδευόμενους». Η εκτίμηση είναι πως για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες του διαγωνισμού θα απαιτηθούν 3 χρόνια, άρα με δεδομένο ότι τα Τ-2 εξαντλούν την ωφέλιμη ζωή τους το 2010, ο διαγωνισμός θα πρέπει να «βγει στον αέρα» λίαν προσεχώς για να έχουμε εγκαίρως αντικαταστάτη.

Για τους …κοντόφθαλμους: νέο εκπαιδευτικό ίσον σύγχρονοι κινητήρες, άρα πολύ λιγότερος θόρυβος, κατά την εκπαίδευση όσων θα προστατέψουν την Ελλάδα πάνω από το Αιγαίο ή όπου χρειαστεί.

 

Η Αεροπορία επενδύει στην εκπαίδευση

Ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας επισκέφθηκε χθες, συνοδευόμενος από πολλούς ανώτατους αξιωματικούς, την 120 ΠΕΑ, δίνοντας στον επικεφαλής της σμήναρχο Κώστα Πέτρουλα και τους άμεσους βοηθούς του διοικητές Μοιρών το μήνυμα πως «η Αεροπορία επενδύει στην εκπαίδευση. Να κάνετε τα πάντα ώστε η εκπαίδευση να βγάλει καρπούς και να σκορπιστεί στην Αεροπορία και να βγάλει τον αεροπόρο του αύριο», όπως ανέφερε μετά το γεύμα που του παρετέθη. Επεσήμανε ακόμη ότι πολλοί απ’ όσους τον συνόδευαν είναι μέλη του Ανωτάτου Αεροπορικού Συμβουλίου που –πρακτικά- ορίζει σε μεγάλο βαθμό τις τύχες της Πολεμικής Αεροπορίας και έγιναν κοινωνοί των προβλημάτων και αναγκών της Μονάδας.

Χρειάζεται νέο τζετ

εκπαιδευτικό

Το παλιό πια Τ-2 έχει δημιουργήσει ένα πρόβλημα. Η Ελλάδα διαθέτει ένα εξαιρετικό εκπαιδευτικό σύστημα που ονομάζεται Τ-6 με τα παρελκόμενά του (π.χ. υπερσύγχρονος εξομοιωτής εικονικού περιβάλλοντος) και εισάγει τον Ίκαρο στα μυστικά της πτήσης σε σημαντικό βαθμό. Λόγω αριθμού αεροσκαφών (45), είναι ικανό να εκπαιδεύσει «τη μισή Ευρώπη, μπορούμε να εξάγουμε εκπαιδευτικό έργο»,  κατά τον αντιπτέραρχο Αυλωνίτη. Κατόπιν ακολουθεί το Τ-2 για την επιχειρησιακή εκπαίδευση, που «οριζοντιώνει τον εκπαιδευόμενο, ο οποίος εξακοντίζεται στα ύψη με το F-16», σύμφωνα με τον αρχηγό. Χρειάζεται, λοιπόν, νέο τζετ εκπαιδευτικό για να εισάγει τους πιλότους στα μαχητικά 3ης και 4ης γενιάς.

 

Μακρινό Eurotrainer

Μήπως οι ευρωπαϊκές χώρες θα μπορούσαν να συνεργασθούν σε αυτό το ζήτημα; Αυτός ήταν ο σκοπός του Eurotrainer, προγράμματος κοινής εκπαίδευσης για το οποίο η Ελλάδα πρότεινε ως ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό κέντρο την Καλαμάτα, που παραπέμπεται όμως στις ελληνικές (και …ευρωπαϊκές) καλένδες. «Ανάγεται επίσημα μετά το 2018, χωρίς προοπτικές αισιόδοξες για επιτάχυνση της έναρξής του», είπε ο αντιπτέραρχος Αυλωνίτης στο «Θ». Ο λόγος; Δεν υπάρχει άμεσο ενδιαφέρον από τους αρχηγούς ΓΕΑ των χωρών του προγράμματος και τη βιομηχανία για να «χτίσουν» ένα αεροσκάφος. Δεν έχουν καταλήξει σε διαμόρφωση στόχου.

Ο κύκλος κλείνει

Ο αρχηγός της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, δεδομένης της ευρωπαϊκής δυστοκίας για νέο αεροσκάφος, είχε κατά νουν μιαν εναλλακτική λύση. «Έχουμε ζητήσει τη συνεργασία τριών χωρών, Ιταλίας που έχει το Aermacchi 339, Γαλλίας με το Alpha Jet και Αγγλίας με εκσυγχρονισμένο Hawk, με σκοπό να δώσουμε (σ.σ. εκπαιδευτικό) προϊόν στο βασικό στάδιο και να πάρουμε προϊόν στο επιχειρησιακό. Δεν ευελπιστώ σε ευόδωση τέτοιου πλάνου», ήταν τα λόγια του αρχηγού.

Μέσα απ’ αυτές τις διαδρομές καταλήγουμε σε αυτόνομη, από την Ελλάδα, προμήθεια νέου τζετ εκπαιδευτικού. Μειονέκτημα η ανυπαρξία ποικιλίας νέων σχεδιάσεων, μια και είναι έτοιμο μόνο το Τ-50 (συνεργασία Κορεατών και Αμερικανών), ένα μικρό F-16 (και …λίγο ακριβό), ενώ οι Ιταλοί σε συνεργασία με τους Ρώσους έχουν βγάλει το Αερμάκι 346, που ακόμη δεν έχει προμηθευτεί η ιταλική Πολεμική Αεροπορία. Παλιότερες, αναβαθμισμένες σχεδιάσεις για το νέο τζετ εκπαιδευτικό της Ελλάδας δε συζητούνται.

Του Κώστα Κοντοθανάση 

 

 
 
Advertisement
 
Advertisement
Advertisement

Fatal error: Class 'JFactory' not found in /home/wwwthar/public_html/templates/rt_sporticus_news/index.php(244) : eval()'d code on line 1